Examensarbete på G
Jag kommer att delta i Linné-forskningsprojektet Thinking in time: Cognition, communication and learning, som spänner sig över en rad olika ämnen bl.a. neurofysiologi, medicin, kognitionsvetenskap, psykologi, logopedi och lingvistik. Det övergripande syftet är att bidra till en ökad förståelse av hur människor tänker och kommunicerar. Det finns flera medicinska problem där den här typen av forskning kan ha betydelse. Patienter som har förlamats eller drabbats av olika typer av hjärnskador t.ex. stroke kan ofta få tillbaka en del av sina motoriska funktioner. Denna återhämtning är en följd av inlärning i lillhjärnan genom de mekanismer som studeras här. En förbättrad förståelse, liksom kunskap om läkemedelseffekter på inlärningen kommer att kunna leda till bättre rehabilitering för dessa patienter.
I nuläget håller vi på att utveckla en testuppställning för att undersöka normalt utvecklade barns inlärningsmönster när det gäller vissa lillhjärnestyrda funktioner som är kopplade till språk, tal och motorik. En ökad kunskap om hur lillhjärnan fungerar på detta plan är viktig, eftersom det i sin tur kan ge en bättre inblick i barns inlärning samt de pedagogiska insatser som kan behövas under barnens utveckling och uppväxt. Tanken är att så småningom undersöka och jämföra dessa tester med barn som har någon form av kommunikationsproblematik som t.ex. språkstörning, talproblematik, hörselpåverkan, autism eller annat för att bättre förstå dessa barns behov vid inlärning.
Mer specifikt är mitt syfte att undersöka om det finns ett samband mellan friska barns förmåga att tima betingade blinkreflexer och deras intelligenskvot (IQ). Varför just barn undersöks beror främst på att deras inlärningsmöjligheter är stora och för att man tidigt ska kunna påvisa och diagnostisera olika typer av språkstörningar för att kunna ge adekvat behandling.